تفاوت کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک

کدام کابینت را انتخاب کنیم؟ کلاسیک یا نئوکلاسیک؟

وقتی قرار می‌شود برای آشپزخانه خودتان یک سرویس کابینت انتخاب کنید، دو موضوع به موازات یکدیگر ذهن شما را مشغول می‌کنند؛ یکی اینکه گزینه منتخب نهایی شما از چه جنسی باشد و با چه قیمتی و دیگر آنکه در کدام سبک و سیاق ساخته شده باشد؟ پر واضح است که نمای آشپزخانه شما از هال خانه دیده می‌شود؛ بنابراین، اگر برای مثال از مبلمانی کاملا مدرن استفاده کرده باشید، شاید ترکیب آن با کابینت صد در صد کلاسیک، خروجی جالبی را ایجاد نکند. بنابراین باید چگونه دست به انتخاب بزنیم؟ اصلا تفاوت کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک در چیست؟ در این مقاله به مرور این موضوع می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله مرور خواهد شد:

فرق کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک چیست؟

دسته‌بندی کابینت نئوکلاسیک از نظر جنس

چه رنگ‌هایی در کابینت نئوکلاسیک رایج است؟

جزئیات در کابینت نئوکلاسیک چگونه است؟

هندسه در کابینت نئوکلاسیک

سایز و ابعاد در کابینت نئوکلاسیک

متریال به کار رفته در کابینت نئوکلاسیک چیست؟

چگونه باید کابینت نئوکلاسیک را تمیز کرد؟

قیمت کابینت نئوکلاسیک چگونه تعیین می‌شود؟

 

  • فرق کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک چیست؟

در یک کلام می‌توان گفت هر چقدر مدل طراحی کلاسیک، پر زرق و برق است، مدل نئوکلاسیک سادگی بیشتری دارد. تاریخچه سبک نئوکلاسیک به قرن 19 میلادی برمی‌گردد. برای اولین بار، در عهد ویکتوریا این شیوه طراحی به کار گرفته شد و ویژگی خاص آن این بود که در عین سبکی و فاخر بودن، از افراط و گزافه‌گویی سبک کلاسیک فاصله گرفته بود. خطوط نرم و ملایم و آرامش‌بخش در ذات سبک نئوکلاسیک پنهان شده، به طوری که ذهن بیننده از تماشای آن به سمت انبساط خاطر سوق داده می‌شود. این سبک کابینت را می‌توان با چوب طبیعی، روکش چوب و کابینت ممبران اجرا کرد و از زیبایی طراح‌های آن در آشپزخانه لذت برد.  شاید بتوان گفت اولین خصوصیت کابینت نئوکلاسیک آن است که نه مانند سبک کلاسیک پر کار و شلوغ است و نه مانند کابینت‌های مدرن، ساده و بی‌آلایش! جایی در میانه حرکت می‌کند و در واقع، کابینت نئوکلاسیک سبکی تلفیقی است و در طراحی آن، ظواهر سنتی و مدرن به صورت تومان نهادینه شده است. این سبک مختص کسانی است که به المان‌های معاصر و سنتی در کنار هم علاقه دارند.

 

  • دسته‌بندی کابینت نئوکلاسیک از نظر جنس

در طراحی کابینت نئوکلاسیک، سه نوع شیوه کاری وجود دارد که مستقیما به متریال مورد استفاده ربط دارد. در ادامه آنها را مرور می‌کنیم:

  • تمام چوب، این زیبای طبیعی

این نوع از متریال، همانطور که از نامش پیداست، تماما از چوب است و علاوه بر زیبایی و دوام بسیار بالا قیمت آن نیز به نسبت سایر مدل ها بیشتر خواهد بود.

  • روکش چوب، این یادآور طبیعت

این مدل را معمولا با چوب ام دی اف و یا با روکش چوب بلوط می‌سازند. این مدل نسبت به تمام چوب قیمت کمتری دارد اما ظاهر آن طرح چوب است.

  • انزو، این یادگار کشور ایتالیا

این مدل نخستین بار توسط شرکت Zentique تولید و عرضه شد و به همین دلیل با این نام شناخته می‌شود، اما اشتباه نکنید! در حال حاضر کابینت های انزو موجود در بازار، تولید داخل بوده و محصول این برند ایتالیایی نیستند. کابینت های انزو روکش دار هستند و جنس روکش به کار رفته در آنها از پلی اورتان یا پلی استر است.

 

  • رنگ‌های رایج کابینت نئوکلاسیک

کابینت‌های سبک نئوکلاسیک تکلیف شما را در انتخاب رنگ به سادگی روشن می‌کنند؛ زیرا عمدتا در رنگ‌های خنثی و موقر طراحی می‌شوند و با بیشتر سلیقه‌ها همخوانی دارند؛ خصوصا رنگ سفید که یکی از زیباترین نمونه‌های این کابینت نیز به شمار می‌رود. رنگ‌های خاکستری، شیری، قهوه‌ای، قهوه‌ای سوخته، سبز، آبی تیره، بژ و سفید از متداول‌ترین رنگ‌های این کابینت است. شما می‌توانید از ترکیب هر دو رنگ نیز استفادع کنید و به این ترتیب یک زیبایی بکر را برای آشپزخانه خود رقم بزنید.

 

  • جزئیات درکابینت‌ نئوکلاسیک چگونه است؟

درست است که در طراحی کابینت نئوکلاسیک حواسمان هست که به سبک کلاسیک نزدیک نشویم، اما از سوی دیگر باید تفاوت اساسی با سبک مدرن نیز حفظ شود. به بیان بهتر، نئوکلاسیک اگر چه سبکی تلفیقی است اما در طراحی آن کفه‌ی ترازو بیشتر به سمت کلاسیک است. در طراحی کابینت نئوکلاسیک، نباید از لوازم و جزییات مدرن به صورت افراطی استفاده کنید. به عنوان مثال، در این سبک، همانند کابینت کلاسیک، باید هود درون یک محفظه قرار بگیرد یا نباید از دستگیره‌های مدرن، ساده و یا کشیده، برای کابینت‌ها استفاده کرد. همچنین، شیرآلات و لوستری که در آشپزخانه نصب می‌شود باید نه آنقدرها که مینی‌مال خوانده شود ساده باشد و نه پر از زرق و برق. معمولا در طراحی کابینت نئوکلاسیک، یک یا دو کابینت ویترینی یا درب پنجره‌ای دیده می‌شود که بر زیبایی فضای آشپزخانه اضافه می‌کند.

 

  • هندسه در کابینت نئوکلاسیک

در طراحی کلی کابینت نئوکلاسیک، بیشتر از خطوط نرم و هلال استفاده می‌شود و اتفاقا همین عامل است که در ذهن بیننده، حس آرامش را به وجود می‌آورد. در این سبک، درب‌ها و کابینت‌های ویترینی معمولا هلالی طراحی می‌شوند و خطوط تیز کمتر به چشم می‌خورند. توجه به جزئیات در این مدل کابینت بسیار مهم است و معمولا ظرافت بسیاری در انتخاب وسایل و لوازم آشپزخانه‌های نئوکلاسیک به کار گرفته می‌شود؛ به طوری که با حضور در چنین فضایی مجذوب ظرافت و زیبایی اجزای آشپزخانه خواهید شد و هوس آشپزی به سرتان خواهد زد!

 

  • سایز و ابعاد در کابینت نئوکلاسیک

در یک آشپزخانه نئوکلاسیک، ارتفاع کابینت چگونه است؟ آیا تا سقف می‌رسد؟ واقعیت این است که باید با توجه به متراژ آشپزخانه و نیاز مشتری، کابینت نئوکلاسیک را طراحی کرد. در برخی از مدل‌ها باید کابینت را تا نزدیکی سقف امتداد داد. عرض کابینت‌ها نیز معمولا با توجه به نیاز مشتری، ممکن است بین ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر در نظر گرفته شود. اگر شما بخواهید، می‌توانید یک یا دو کابینت اختصاصی نیز در آشپزخانه تعبیه کنید تا فضای بیشتری برای ذخیره‌سازی مواد خوراکی در دسترس‌تان باشد؛ منظور، خوراکی‌هایی مثل چیپس و پفک و … است که عموما هنگام تماشای فیلم صرف می‌شود.

 

  • متریال به کار رفته در کابینت نئوکلاسیک چیست؟

به طور کلی، سنگ و چوب طبیعی از متریال رایج در سبک نئوکلاسیک به حساب می‌آیند، اما از آنجا که قیمت به نسبت بالاتری دارد، باید گزینه‌های دیگر را نیز پیش روی مشتری قرار داد. جنس و بدنه‌ی کابینت ممکن است چوب طبیعی، روکش چوب، یا ام‌دی‌اف حکاکی شده و روکش شده (کابینت ممبران یا وکیوم) باشد. این سبک را با کابینت‌های رنگ شده، مثل کابینت پلی اورتان یا کابینت رنگ پولیشی، نیز می‌توان سفارش داد. صفحه‌ی روکابینتی در سبک نئوکلاسیک معمولا از چه چیز انتخاب می‌شود؟ عموما از سنگ طبیعی یا مصنوعی یا چوب است تا جلوه‌ی بیشتری داشته باشد. در برخی مدل‌ها از یک یا چند شلف چوبی نیز برای زیباتر شدن آشپزخانه استفاده می‌شود که توصیه می‌شود برای این قسمت در انتخاب اکسسوری بسیار دقت کنید؛ برای مثال مجسمه‌های مدرن و سبک ابزورد را در آشپزخانه نئوکلاسیک قرار ندهید که اصلا نتیجه خوبی در بر ندارد.

 

 

  • چگونه باید کابینت نئوکلاسیک را تمیز کرد؟

آیا ذهن‌تان درگیر نحوه تمیزکاری کابینت‌های سبک نئوکلاسیک شده؟ باید بگوییم نسبتا آسان است؛ زیرا این مدل از کابینت، اصلا دارای طراحی‌ها و منبت‌های پیچیده و حکاکی شده نیست، البته با توجه به جنس بدنه‌ی کابینت نحوه‌ی تمیزکاری آن متفاوت خواهد بود. جالب است بدانید تمیزکاری کابینت‌های رنگ پولیشی و رنگ پلی اورتان نسبت به نمونه‌های چوبی یا ممبران ساده‌تر است، زیرا این کابینت‌ها مقاومت بیشتری نسبت به مواد شوینده، رطوبت یا زبری دارند. هر چند نباید از لوازم زبر و خشن برای تمیزکاری کابینت‌ها استفاده کنید زیرا بدنه‌ی کابینت دچار آسیب خواهد شد و زیبایی خود را از دست خواهد داد. به طور کلی بهتر است به صورت هفتگی و ماهانه کابینت‌ها را تمیز کنید تا ذرات چربی، سخت و سفت نشود و نیاز به مواد شوینده قوی نباشد.

 

  • قیمت کابینت نئوکلاسیک چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت کابینت، ربط زیادی به متریال تشکیل دهنده و سبک آن دارد. هر چه در طراحی کابینت از متریال طبیعی مانند چوب یا سنگ بیشتر استفاده شده باشد، قیمت آن بیشتر خواهد شد. بر همین اساس، کابینت چوبی و روکش چوب در سبک نئوکلاسیک، قیمت بیشتری نسبت به کابینت‌های ممبران یا ام دی اف رنگ شده دارند. با توجه به این که در طراحی سبک نئوکلاسیک جزئیات مفصل‌تری نسبت به کابینت مدرن وجود دارد، قیمت کابینت نئوکلاسیک نسبت به سبک مدرن، بالاتر است. اما روی هم رفته، می‌توان کابینت‌های نئوکلاسیک زیبا و شیک را هم با قیمت اقتصادی و مقرون به صرفه سفارش داد؛ کافیست مرکز سازنده یا عرضه کننده محصول را به درست انتخاب کنید.

 

اگر این مطلب دوست داشتید آنرا به اشتراک بگذارید!

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه خود را بگذارید