راهنمایی برای نگهداری و تمیزی کابینت چوبی در طول زمان

موضوع: راهنمایی برای نگهداری و تمیزی کابینت چوبی در طول زمان

تیتر: چگونه کابینت چوبی را تمیز نگه داریم؟

خرید کابینت چوبی یک مسئله است، حفظ تمیزی و زیبایی آن یک مسئله دیگر و همچنین ماندگاری آن برای سال‌های طولانی، یک مسئله دیگر. بنابراین وقتی شما در مرحله انتخاب کابینت چوبی هستید، باید نکاتی را مد نظر داشته باشید که ممکن است از چشم شما دور بماند و ما در این مقاله به آن پرداخته‌ایم تا بدانید چطور باید در راستای نگهداری و تمیزی کابینت چوبی در طول زمان قدم بردارید.

 

آنچه در این مقاله مرور خواهیم کرد:

بایدها و نبایدهای کابینت چوبی

چگونه کابینت چوبی را برق بیاندازیم؟

چیزهایی که نباید درباره نگهداری و تمیزی کابینت چوبی فراموش کنید!

نکات ریز در مورد کابینت چوبی که ممکن است فراموش کنید

کلام آخر

 

  • بایدها و نبایدهای کابینت چوبی

کابینت هر جنسی که داشته باشد، یک مراقبت دائمی را طلب می‌کند؛ وقتی کابینت شما چوبی باشد، سطح بیشتری از مراقبت را نیاز دارد. در ادامه به برخی از بایدها و نبایدهای نگهداری کابینت چوبی پرداخته‌ایم.

باید به طور منظم داخل کابینت‌ها را تمیز کنید. یعنی از ابتدا همه لوازم داخل کابینت را خارج کرده و بعد تمیز کردن کابینت چوبی را با یک دستمال نرم انجام دهید.

یک ایده عالی این است که کف کابینت‌‌های خود را با کفپوش بپوشانید. با این کار شما می‌توانید از ریختن مواد داخل شیشه‌ها و ظروف داخل کابینت روی کف کابینت جلوگیری کنید. همچنین در زمان تمیزکاری با عوض کردن و یا تمیزکردن کفپوش، با سرعت بیشتری تمیزی را به کابینت خود هدیه دهید.

همیشه از ظروف درب‌دار مناسب برای نگهداری موادغذایی، ادویه‌‌جات و … درون کابینت استفاده کنید. یادتان باشد ظروف درب‌دار شیشه‌ای برای این کار مناسب‌ترند، چراکه به این ترتیب از ریختن مواد در داخل کابینت جلوگیری می‌شود.

این را هرگز فراموش نکنید؛ چوب به رطوبت و آب حساس است. اگر چوب در معرض آب قرار بگیرد، ممکن است دچار پوسیدگی شده و تاب بردارد و زیبایی اولیه خود را ازدست بدهد. پس هرگز کابینت چوبی را به صورت مستقیم با آب تمیز نکنید. شما می‌توانید از یک دستمال نم‌دار که کاملا آب آن گرفته شده است، برای این کار استفاده کنید.

 

  • چگونه کابینت چوبی را برق بیاندازیم؟

تمیزکننده‌های چرب به بافت کابینت چوبی آسیب نمی‌زنند و باعث براق بودن بیشتر آن می‌شوند. اساسا بعد از تمیزکاری کابینت چوبی باید آنها را برق انداخت تا عمرشان ماندگاری بیشتری داشته باشد. اما چگونه؟ در ادامه به پاسخ این سوال می‌رسیم:

پولیش و یا واکس چوب، معجزه بزرگ!

یک کابینت پولیش شده می‌تواند زیبایی اولیه کابینت را به آشپزخانه شما از نو هدیه دهد. واکس‌ها و پولیش‌ها با درخشش و سطوح متفاوتی از براق بودن در بازار وجود دارند که بسته به دکوراسیون و سلیقه، آن­ها را انتخاب می‌­کنیم.

پس از اینکه از پاک شدن گرد و غبار و انواع آلودگی‌ها از روی کابینت مطمئن شدیم و کار تمیز کردن کابینت چوبی تمام شد، تمامی سطح کابینت را با یک دستمال نرم و تمیز دستمال می‌کشیم.

بعد مقداری از پولیش و یا واکس را بر روی دستمال نانو می­گذاریم و به صورت دورانی بر روی کابینت می‌­کشیم. این کار را هر 20 سانت به 20 سانت انجام می‌دهیم تا از پولیش خوردن تمامی نقاط کابینت مطمئن شویم.

بعد از پولیش زدن چند دقیقه صبر می‌کنیم تا پولیش به خورد کابینت برود. سپس کار تمیز کاری پولیش را انجام می‌دهیم. سطح پولیش خورده را با دستمال تمیز کاملا برق بیندازید و دستمال را به صورت دورانی بر روی کابینت بکشید. کار پولیش زدن و برق انداختن معمولا برای سطوح خارجی کابینت چوبی، انجام می‌گیرد.

 

پولیش با استفاده از چای کیسه‌ای

یکی از راه‌های خانگی بسیار کارآمد در برق انداختن کابینت‌های چوبی، چای است. چای به دلیل داشتن اسید تونیک، کابینت‌های چوبی را به راحتی برق می‌اندازد. بعد از تمیز کردن کابینت از این روش برای برق انداختن کابینت‌های آشپزخانه خود کمک بگیرید. اما چگونه؟ ابتدا 2عدد چای کیسه‌ای را داخل یک فنجان آب گرم قرار دهید و بگذارید خوب رنگ بدهد و به دمای محیط برسد. بعد با یک اسپری محلول بر روی کابینت اسپری کنید و با دستمال نرم بر روی سطح کابینت بکشید. در انتها با دستمال خشک سطح کابینت چوبی را کاملا خشک کنید.

 

 

  • چیزهایی که نباید درباره نگهداری و تمیزی کابینت چوبی فراموش کنید!

با خواندن این بخش از مقاله ممکن است پی ببرید که تا امروز چه اشتباهاتی را در امر خانه‌داری مرتکب می‌شده‌اید و فصل جدیدی را در لایف استایل خود آغاز کنید.

روغن گردو خراش‌های ایجاد شده بر روی سطح کابینت چوبی را از بین می‌برد.

برای تمیزکاری کابینت ابتدا از دستمال خیس شده با آب استفاده کنید و اگر افاقه نکرد، از مایع ظرفشویی بهره بگیرید و اگر باز هم موفق نبودید، اضافه کردن مقداری جوش شیرین به سطح کابینت، حتما مشکل شما را رفع می‌کند. همچنین محلول سرکه و آب هم برای پاک کردن جرم روی سطح کابینت‌های چوبی و روکش چوب کاربرد زیادی دارد. شیوه کار با آن به این صورت است که نصف لیوان سرکه سفید را با نصف لیوان آب گرم مخلوط می‌کنید. سپس دستمال میکروفایبر را به این محلول آغشته می‌کنید و به محل لکه‌ها می‌کشید. درنهایت با یک دستمال خشک دیگر سریعا محل رطوبت رو پاک می‌کنید.

نکته: فراموش نکنید در تمامی روش‌های تمیزکاری کابینت چوبی و کابینت روکش چوب، باید بلافاصله بعد از آغشته کردن سطح کابینت به محلول‌های تمیز کننده، آن را با یک دستمال دیگر کاملا خشک کنید.

همیشه سعی کنید پس از بروز هر نوع آلودگی در قفسه کابینت، در لحظه آن را پاک کنید، چون وقتی لکه ماندگار شود، پاک کردن آن نیز به مراتب مشکل‌تر است.

این یک موضوع غیرقابل انکار است؛ گرما و رطوبت به سطح داخلی کابینت چوبی آسیب می‌زنند، بنابراین نباید درب کابینت چوبی را برای مدت زیادی باز بگذارید.

هیچوقت از پاک کننده‌هایی که دارای سیلیکون هستند، برای پاک کردن کابینت چوبی و روکش چوب استفاده نکنید، چراکه باعث جذب گرد و غبار می‌شوند و به بروز آسیب منجر خواهند شد.

برای اینکه کابینت چوبی و و روکش چوب مورد آسیب حشرات قرار نگیرند، شما باید به طور مرتب کابینت‌ها را چک کنید و مواظب باشید که باقی مانده مواد غذایی داخل کابینت‌ها باقی نماند.

این یک نکته ریز است که از چشم هر کسی مخفی می‌ماند؛ باید مواظب باشید ظروف را به صورت نمدار و خیس داخل کابینت چوبی نگذارید، زیرا این کار باعث ایجاد گرما و رطوبت و در نتیجه باد کردن و ترک برداشتن کابینت چوبی خواهد شد.

و در نهایت اینکه کابینت‌های چوبی و روکش چوب را به هیچ عنوان با مواد زیر پاک نکنید: حلال‌ها، محصولات نفتی، سفیدکننده‌ها، مواد شوینده و صابون‌ها، رقیق کننده‌ها، سیم و اسکاچ ظرفشویی، مواد حاوی آمونیاک

 

نکات ریز در مورد کابینت چوبی که ممکن است فراموش کنید

کابینت‌های چوبی و روکش چوبِ نزدیک سینک و یا ماشین ظرفشویی، خیلی بیشتر در معرض خطر رطوبت هستند. بنابراین باید بلافاصله بعد از شستن ظروف، قسمت‌هایی از کابینت را که روی آنها آب ریخته خشک کنید.

استفاده از واکس یا اسپری‌های مخصوص کابینت چوبی و روکش چوب را حداقل به صورت ماهانه فراموش نکنید. این کار منجر به افزایش دوام و زیبایی کابینت‌های چوبی و روکش چوب می‌شود.

به هیچ عنوان به کابینت‌های چوبی و روکش چوب ضربه وارد نکنید، چون لایه‌ی رنگ به کار رفته روی آن خراب می‌شود و در نتیجه به بدنه کابینت شما آسیب وارد می‌شود. اگه بدنه کابینت چوبی آسیب ببیند، ترمیم آن باعث چند رنگ شدن کابینت می‌شود.

 

کلام آخر

اگر در راستای نگهداری صحیح کابینت چوبی خود متحمل هزینه‌ای شدید، هرگز آن را دریغ نکنید، چراکه تمیز و نو نگه داشتن کابینت آشپزخانه شما در نهایت بر قیمت خانه شما خواهد افزود.

 

اگر این مطلب دوست داشتید آنرا به اشتراک بگذارید!

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه خود را بگذارید