طراحی کابینت چوبی بر اساس سبک دکوراسیون داخلی

کدام سبک دکوراسیون، کدام کابینت چوبی؟

 

آیا برای تصمیم‌گیری درباره مدل کابینت چوبی خود و اینکه بهتر است در کدام سبک بگنجد، دچار وسواس شده‌اید و نمی‌توانید دست به انتخاب بزنید؟ اجازه دهید با یک جمله خیالتان را راحت کنیم: در جهان امروز دیگر نمی‌توان به هیچکس به خاطر سلیقه هنری خاصی که دنبال می‌کند، خرده گرفت و پرسید تو چرا چنین رویکردی داری؛ زیرا تمامی سبک‌های موجود می‌توانند به نوعی در افزایش زیبایی محیط سهم داشته باشند. در این مقاله به موضوع طراحی کابینت چوبی بر اساس سبک دکوراسیون پرداخته‌ایم.

آنچه مرور خواهید کرد:

کابینت چوبی چه سبک‌هایی دارد؟

کابینت چوبی کلاسیک، انتخاب ریسک‌ناپذیرها

کابینت چوبی مدرن، انتخاب ساده‌پسندها

کابینت چوبی نئوکلاسیک، انتخاب افراد هیجانی

کابینت چوبی؛ کدام رنگ، کدام سبک؟

رنگ‌های خودرنگ در کابینت چوبی چیست؟

سبک‌های مختلف کابینت چوبی چگونه نگهداری می‌شوند؟

کلام آخر

 

 

کابینت چوبی چه سبک‌هایی دارد؟

به طور کلی همه محصولاتی که در تهیه و تولید آنها نوعی از هنر به کار رفته در سه سبک کلاسیک، نئوکلاسیک و مدرن عرضه می‌شوند و کابینت چوبی هم از این دسته مستثنی نیست. در ادامه با هر سه سبک آشنا می‌شویم، اما اینکه شما کدام یک را برای خانه خود انتخاب می‌کنید، موضوعیست که وابستگی زیادی به نوع طراحی دکوراسیون منزل شما در بخش پذیرایی و نشیمن دارد. بنابراین فارغ از اینکه خانه یا محیط کارتان چگونه دیزاین شده است، ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

 

کابینت چوبی کلاسیک، انتخاب ریسک‌ناپذیرها

می‌گویند کسانی که سبک کلاسیک را می‌پسندند، عموما روی همین سلیقه تا انتهای عمر باقی می‌مانند و کمتر پیش می‌آید که بخواهند شکل دیگری از سبک‌های هنری را تجربه کنند. شاید هم در زمینه انتخاب کابینت چوبی حق با آنها باشد، زیرا کابینت چوبی کلاسیک به کابینتی گفته می‌شود که در ساخت آن از هنرهای منبت‌کاری و حکاکی‌هایی بهره گرفته شده است. بنابراین مهم‌ترین ویژگی کابینت چوبی کلاسیک این است که سرستون‌های منبت‌کاری شده و درب‌های چوبی ابزار خورده دارد و به نوعی «کار دست» به حساب می‌آید. به طور کلی باید گفت در سبک کلاسیک شما با یک کابینت شلوغ و پر نقش و نگار مواجه هستید که از تاج، ستون، سر ستون، پاخور و یا زیر چراغ منبت کاری شده در طراحی آن استفاده شده است.

 

کابینت چوبی مدرن، انتخاب ساده‌پسندها

در بیشتر مواقع یک انتخاب مدرن، یک انتخاب مینی‌مال است. کابینت چوبی مدرن بر خلاف سبک کلاسیک، طراحی ساده‌ای دارد. همین سادگی در سبک مدرن، باعث می‌شود آشپزخانه منظم‌تر به نظر برسد. یک کابینت چوبی با طرح چوب طبیعی بدون رنگ و با طراحی ساده معمولا انتخاب نسل جوان است. اگر شما آشپزخانه کوچکی دارید، سبک مدرن بهترین گزینه برای شماست که به دلیل خلوت بودن نوع طراحی، فضا را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد. در این سبک شما می‌توانید کابینت چوبی را با رنگ طبیعی خود و بدون دستگیره و یا با دستگیره مخفی در محیط خود داشته باشید.

 

کابینت چوبی نئوکلاسیک، انتخاب افراد هیجانی

این شاید درست‌ترین تعریف باشد؛ سبک نئوکلاسیک مخصوص کسانی است که نه آنچنان به سبک پر زرق و برق کلاسیک علاقه دارند و نه سادگی مفرط مدرن به دل‌شان می‌نشیند! بنابراین اگر کابینت چوبی نئوکلاسیک را انتخاب می‌کنید باید بدانید ترکیبی از کابینت چوبی کلاسیک و مدرن حساب می‌شود. در این سبک کابینت، خبری از جزئیات پیچیده کابینت‌های کلاسیک نیست و البته سادگی کابینت‌های مدرن هم در آن دیده نمی‌شود. برای مثال، شما در سبک نئوکلاسیک یک کابینت چوبی قهوه‌ای تیره با صفحه کابینت سنگی را خواهید یافت. در کل می‌توان گفت کابینت چوبی نئوکلاسیک طراحی ساده‌تری نسبت به کابینت چوبی کلاسیک دارد، اما از سبک مدرن هم، شلوغ‌تر و پرکارتر است.

 

کابینت چوبی؛ کدام رنگ، کدام سبک؟

رنگ کابینت چوب، هر سبکی که داشته باشد، از دو جنبه اهمیت دارد.  یکی از این لحاظ که روی قیمت کابینت چوب تاثیر می‌گذارد و دوم به خاطر این که استحکام کابینت را بیشتر می‌کند. به این معنی که رنگ خوب باعث می‌شود کابینت چوب کمتر در معرض آسیب و خراشیدگی قرار بگیرد. پس انتخاب بهترین رنگ به زیبایی و استحکام بیشتر کابینت کمک می‌کند. اما وقتی صحبت از بهترین رنگ برای کابینت چوبی می‌شود، دو موضوع مهم زیر به ذهن ما می‌آید:

اول اینکه بهترین رنگ از نظر بصری و زیبایی، چه رنگی است؟

دوم اینکه بهترین رنگ از نظر ساختار و کیفیت، چه رنگی است؟

بیایید ابتدا پرطرفدارترین رنگ‌ها را در کابینت چوبی مرور کنیم: گردویی، سفید، قهوه‌ای و کِرِم.

کابینت چوبی گردویی حس نوستالژیک و قدیمی بودن، کابینت چوبی سفید حس یک خانه رویایی داشتن، کابینت چوبی قهوه‌ای حس یک محیط امن و کابینت چوبی کرم حس یک خانه آرام را به شما خواهد بخشید.

جالب است بدانید شما حتی می‌توانید از ترکیب رنگ‌هایی که گفتیم هم، برای ساخت کابینت چوبی استفاده کنید.  اما اگر قرار باشد از لحاظ نوع ساختار، رنگ‌ها را بررسی کنیم باید بگوییم معمولا در ساخت کابینت چوبی از دو نوع رنگ استفاده می‌کنیم که عبارت‌اند از: رنگ‌های خود رنگ و رنگ‌های پوششی.

 

رنگ‌های خودرنگ در کابینت چوبی چیست؟

رنگ‌های خود رنگ، رنگ‌هایی شفاف هستند که بافت اصلی چوب را بهتر نشان می‌دهند. از آنجایی که این رنگ‌ها شفاف هستند، بعد از پایان کار، بافت و رگه‌های چوب کاملا دیده می‌شود و رنگ اصلی چوب جلوه بیشتری پیدا می‌کند.

رنگ‌های پوششی دارای رنگ مشخصی بوده و مثل دسته قبلی بی رنگ و شفاف نیستند و بعد از استفاده از آنها، رنگ اصلی چوب تغییر کرده و به رنگ‌هایی مثل عسلی، قهوه‌ای، شرابی، قرمز و … متمایل می‌شود. نکته مهم در مورد کابینت‌هایی که قرار هست با رنگ سفید رنگ آمیزی بشوند این است که هنگام استفاده از رنگ سفید برای کابینت چوب، قبل از رنگ آمیزی کابینت‌ها، آوندها و موج‌ها را به رنگ طلایی، قهوه‌ای یا نقره‌ای در می‌آورند تا بهتر مشاهده شوند. سپس روی آنها از رنگ سفید استفاده می‌کنند. دلیل این کار این است که با وجود طرح آوندها و موج‌ها، حس چوب به خوبی منتقل شود. شما در هر دو نوع رنگ آمیزی می‌توانید از رنگ‌های پرطرفدار پلی اورتان و پلی استرِ شفاف و یا رنگی استفاده کنید. البته رنگ‌های پلی اورتان معمولا کیفیت و قیمت بالاتری نسبت به رنگ‌های پلی استر دارند و می‌توانیم آنها را به عنوان بهترین رنگ‌ها معرفی کنیم. رنگ‌های پلی استر یک ایراد بزرگ دارند و آن هم نداشتن قابلیت ترمیم رنگ آمیزیست.

 

سبک‌های مختلف کابینت چوبی چگونه نگهداری می‌شوند؟

کابینت چوب هم مثل هر کابینت دیگری، به مرور زمان و بر اثر استفاده زیاد فرسوده می‌شود و آسیب می‌بیند. همچنین این کابینت بر اثر چربی و گرد و غبار آشپزخانه کثیف می‌شود و اگر به شیوه مناسب آن را تمیز نکنید، امکان داره محل کثیفی به راحتی پاک نشود. بنابراین در نظافت کابینت تمام چوب باید به نکات زیر توجه کنید:

به طور مرتب کابینت چوبی رو تمیز نکنید. این کار را می‌توانید با تمیزکننده‌های خانگی مثل ترکیب سرکه و روغن زیتون، ترکیب جوش شیرین و روغن نباتی، روغن گردو و ترکیب وازلین و لیمو انجام بدهید.

استفاده از پولیش، واکس چوب و چای کیسه‌ای باعث براقیت و درخشش کابینت چوبی می‌شود. بعد از استفاده از انواع تمیزکننده، کابینت چوبی را با یک دستمال نرم خشک کنید. کف کابینت چوب را با یک کفپوش بپوشانید تا از ریختن مواد مختلف روی کف کابینت جلوگیری بشود. همچنین اگر مواد غذایی و ادویه‌جات را داخل ظروف درب‌دار نگهداری کنید، داخل کابینت تمیزتر می‌ماند. مراقب باشید کابینت چوبی در معرض رطوبت و آب قرار نگیرد تا به مرور زمان دچار پوسیدگی نشود. پس در نگهداری و نظافت کابینت چوب دقت به خرج بدهید تا مجبور نشوید برای تعمیر این کابینت هزینه کنید.

 

کلام آخر

سبک کابینت چوبی شما هر چه باشد، ممکن است خیلی زود از زیبایی و جذابیت دور شود، چراکه بدون مراقبت کافی و توجه مورد نیاز، هر اثر هنری‌ای از بین می‌رود و کابینت چوبی نیز در دنیای دکوراسیون یک اثر هنری به حساب می‌آید. فراموش نکنید که پس از خرید و نصب کابینت مورد علاقه شما فصل جدیدی از فرآیند خرید شما آغاز شده که مراقبت نام دارد.

اگر این مطلب دوست داشتید آنرا به اشتراک بگذارید!

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه خود را بگذارید