نصب و طراحی کمد دیواری های چوبی مناسب برای فضاهای کوچک

کمد دیواری چوبی را چگونه در اتاق کوچک جای بدهیم؟

 

هیچ چیز به اندازه یک کمد دیواری جا دار که به زیبایی خانه هم افزوده باشد، یک خریدار یا مستأجر واحد مسکونی را خوشحال نمی‌کند، اما اگر فضای مورد نظر ما مساحت زیادی نداشته باشد، باید چه کرد؟ متراژ خانه‌های امروزی در محیط‌های مسکونی شهری و چه بسا روستایی، عموما بزرگ نیست ولی مهندسان و طراحان دکوراسیون داخلی همواره تلاش کرده‌اند به نوعی کمد دیواری‌های چوبی مناسبی را در هر خانه با هر متراژی که دارد، جای دهند. در این مقاله به چند و چون این موضوع می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله مرور می‌شود:

  • طراحی کمد دیواری برای اتاق کوچک چگونه است؟
  • فضای اطراف یا زیر تخت را هدر ندهید!
  • معجزه رنگ را جدی بگیرید
  • به سفارشی‌سازها اعتماد کنید
  • لباس‌های سرد و گرم را از هم جدا کنید
  • اهمیت قفسه را در کمدهای دیواری فراموش نکنید!
  • به اتاق خود کلوزت روم اضافه کنید!
  • استفاده از فضای زیر پله، رگال و چند ایده خوب دیگر
  • از کمد دیواری با در بزرگ پرهیز کنید
  • کار را به حرفه‌ای ها بسپارید

 

هیچ آیتمی در یک خانه نباید صرفا برای کاربردی بودن طراحی شود. اصل زیبایی هرگز فراموش شدنی نیست. کمد دیواری یک مصداق خوب برای برخورداری از این دو معیار مهم یعنی کاربردی بودن و زیبا بودن است. در ادامه به شما خواهیم گفت چه باید بکنیم تا حتی در خانه‌های کوچک هم از یک کمد دیواری خوب و مناسب بهره‌مند باشیم.

 

طراحی کمد دیواری برای اتاق کوچک چگونه است؟

آیا فکر می‌کنید زیبایی یک خانه به بزرگ بودنش وابسته است؟ اشتباه می‌کنید! واقعیت این است که پیش بینی درست فضاها، طراحیِ فکر شده و استفاده از لوازم و متریال صحیح، خانه شما را به فضایی رویایی، قابل استفاده و مدرن تبدیل می‌کند؛ و کمد دیواری یک نمونه بارز برای آن است. البته یکی از نکات مهم فرد دکوراتوری است که این کمد را برای شما می‌سازد و نصب می‌کند. بنابراین در انتخاب یک پیمانکار خوب با دقت عمل کنید.

 

  • فضای اطراف یا زیر تخت را هدر ندهید!

از نکات مثبت طراحی‌های دکوراسیون داخلی مدرن، استفاده حداکثری از فضاست. در بسیاری از مدل‌های نوین، تخت خواب، میز مطالعه و قفسه‌ها همگی فقط در یک سمت اتاق قرار گرفته و قطعا انتخاب رنگ‌های مناسب و نورپردازی، زیبایی یک اتاق کوچک را تکمیل می‌کنند.

 

  • معجزه رنگ را جدی بگیرید

استفاده از ترکیب رنگ مناسب یکی از شگردهایی است که می‌تواند اتاق کوچک شما را دلبازتر و زیباتر نشان دهد. برای مثال، وقتی یک کمد دیواری با رنگ‌ قهوه‌ای روشن آراسته شده باشد، با وجود اینکه فضای زیادی از اتاق را برای بخش کشوها و کمدهایش گرفته، اما آن را دلگیر نشان نمی‌دهد.

 

  • به سفارشی‌سازها اعتماد کنید

حتما می‌دانید کمد‌های دیواری می‌توانند با توجه به فضای اتاق، نوع لوازمی که می‌خواهید در آن‌ها نگه دارید و به طور کلی کاربرد مدنظر شما، طراحی و ساخته بشوند. پس اگر اتاق خواب کوچکی دارید، می‌توانید به جای استفاده از کمد‌های آماده، طراحی کمد دیواری مخصوص اتاقتان را به یک نجار یا طراح حرفه‌ای بسپارید. پیشنهاد ما این است که برای استفاده بهینه از فضا، در طراحی کمد دیواری را تا سقف ادامه دهید.

 

  • لباس‌های سرد و گرم را از هم جدا کنید

در اتاق‌های کوچک با کمدهای دیواری کوچک، یکی از راه‌حل‌های کاربردی، تقسیم لباس‌ها به دو دسته گرم و سرد، شامل البسه بافتنی و نخی است؛ به این صورت که در فصل گرم، لباس‌های مناسب این فصل را آویزان کنید و لباس‌های زمستانی را در فضاهای کمکی، مثل کشوهای زیر تخت بگذارید و در فصل‌های سرد، جای لباس‌ها را عوض کنید؛ به همین سادگی! تنها نکته قابل عرض این است که در هر فصل، لباس‌های فصل مخالف را به زیبایی و دقت تا بزنید و یا از بسته‌های وکیوم استفاده کنید.

 

  • اهمیت قفسه را در کمدهای دیواری فراموش نکنید!

اگر اتاق شما به اندازه نگهداری تمام لوازمتان بزرگ نیست، می‌توانید از هر فضایی برای نصب کمد، کشو یا طبقه‌های بدون در، استفاده کنید. کمد لباس استاندارد، باید آیتم‌هایی مثل میله رخت آویز، طبقه‌بندی با ارتفاع‌های متفاوت، کشو و قسمتی برای قرار دادن جوراب، حوله و… داشته باشد. اگر تمام این موارد رعایت بشود، حتی یک کمد دیواری کوچک هم برای همه لوازم شما کافی خواهد بود. اگر کمد دیواری ندارید، یا کمدتان خیلی کوچک است، با استفاده از قفسه‌های شناور، قلاب، سبد و مانند این‌ها، یک دیوار را به گنجه باز تبدیل کنید. رازِ جالب توجه کردن این دیوار، فقط هماهنگی رنگ‌ها و مرتب کردن وسایل شماست.

 

  • به اتاق خود کلوزت روم اضافه کنید!

شما هم عادت دارید عکس کلوزت روم‌ها را در محیطهایی مثل پینترست سرچ کنید و بعد لذت ببرید؟ یک خبر خوب برایتان داریم؛ شما حتی در اتاق‌های کوچک هم می‌توانید با امکانات ساده، یک کلوزت روم تعبیه کنید. کافیست بخشی از اتاق را با یک پرده جدا کنید. آینه، قفسه‌ها، سبد‌های متحرک و آویزهای لباس را در آن قسمت قرار دهید و البته نورپردازی کافی را هم فراموش نکنید. رعایت شدن استاندارد‌های طراحی در یک کمد دیواری جادار و کوچک، خیلی بیشتر از بزرگ بودن فضا، اهمیت دارد و باعث می‌شود بیشتر بتوانیم از فضاهای موجود استفاده کنیم. منظور از این استانداردها، رعایت ارتفاع لازم برای پالتو یا لباس‌های بلند، فضای لازم برای نگهداری کفش و کیف و همین‌طور در نظر گرفتن قسمت‌هایی برای لوازم کوچک است.

 

  • استفاده از فضای زیر پله، رگال و چند ایده خوب دیگر

همیشه این خلاقیت است که به کمک شما در حل بحران‌ها می‌آید. وقتی فضای کوچکی در اختیار دارید، کافیست کمی خلاق باشید. مثلاً فضای بدون استفاده‌ی زیر پله‌ها، با تعبیه چند قفسه زیبا نه تنها به شما برای نگهداری لوازمتان کمک خواهد کرد، بلکه می‌تواند دکوراسیون قشنگی هم برای اتاقتان باشد. مشکل آویز لباس‌ها هم که امروزه با رگال‌های متحرک به راحتی قابل حل شده است. در بعضی اتاق ها، کمد دیواری علاوه بر کاربرد معمول، جنبه دکوراتیو هم دارد. پس رعایت سلیقه در چیدمان، رنگ و قفسه بندی خیلی تأثیر گذار خواهند بود.

 

  • از کمد دیواری با در بزرگ پرهیز کنید

این یک اصل اثبات شده است که کمد‌های کلاسیک با درهای بزرگ، مناسب اتاق‌های کوچک امروزی نیستند. کافیست کمد دیواری ریلی انتخاب کنید، تا بتوانید در همان فضا، از کمدی بزرگتر و جادارتر استفاده کنید. یادتان باشد همیشه لازم نیست با شیوه‌های کلاسیک و قدیمی برای طراحی اتاقتان اقدام کنید. نوع طراحی متفاوت کمد دیواری و میز تحریر، علاوه بر زیبایی، فضای اتاق را دلگیر و خفه نشان نمی‌دهد و از تمام فضای ممکن برای فراهم کردن امکانات استفاده خواهد کرد. اگر کمی خلاقانه و با دقت انتخاب کنید، لازم نیست برای داشتن کمد دیواری جادار و در واقع فضای کافی برای لوازم و لباس‌هایتان، خودتان را از داشتن یک تخت خواب بزرگ و همین‌طور میز تحریر محروم کنید. اصلا یک کمد دیواری‌ جادار الزاما نباید در اتاق تعبیه شود. این کمد می‌تواند بسته به نیاز شما، در قسمت‌های مختلف خانه مثل پذیرایی، نشیمن، آشپزخانه و حتی فضاهای مرده مثل زیر راه پله‌ها طراحی و ساخته بشود. در عین حال، می‌دانیم که کم شدن متراژ خانه‌های امروزی و مدرن شدن آن‌ها، نیاز به کمد دیواری جادار را برای اتاق خواب کوچک، بیشتر از همیشه به مسئله‌ای مهم تبدیل کرده است.

 

  • کار را به حرفه‌ای ها بسپارید

برای یک استفاده بهینه از یک اتاق کوچک، شما می‌توانید میز تحریر، کتابخانه، تخت خواب و کمد لباس را به کمد دیواری جادار و کوچک مدنظرتان متصل کنید. اما این نکته را مدنظر داشته باشید که طراحی و ساخت کمد دیواری جادار فقط از عهده یک کمدساز یا کابینت‌ساز متخصص و حرفه‌ای بر می‌آید و شما باید از کسی کمک بگیرید که در این زمینه دارای تجربه کافی باشد، در غیر این صورت شما هزینه زیادی متحمل می‌شوید و آن خروجی مورد نظر را هم به دست نمی‌آورید و آرامش و زیبایی منزل‌تان از بین می‌رود.

 

اگر این مطلب دوست داشتید آنرا به اشتراک بگذارید!

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه خود را بگذارید