کدام خانه، کدام کمد دیواری، کدام درب؟

کدام خانه، کدام کمد دیواری، کدام درب؟

اتاق شما کوچک است یا بزرگ؟ مساحتی که به کمد دیواری اختصاص داده شده چقدر است؟ در این کمد دیواری باید چه شکلی داشته باشد و از چه جنسی ساخته شده باشد تا راحت‌تر باز شود و تجربه کاربری بهتری به شما بدهد؟ در این مقاله به تفصیل درباره انواع درب های کمد دیواری چوبی حرف زده‌ایم.

 

آنچه در این مقاله می‎خوانید:

  • درب کمد دیواری بای پس، گزینه‌ای برای همه سلائق
  • درب بای فولد، مناسب برای کمال‌گراها
  • درب اسلایدینگ یا کشویی، مناسب برای سلیقه روستایی
  • درب جیبی یا پاکت دُر، مخصوص خانه‌های کوچک
  • درب محوری کمد دیواری، گزینه‌ای برای سفارش دادن
  • درب کمد دیواری فرانسوی، انتخاب مشکل‌پسندها
  • درب آکاردئونی، مخصوص مقتصدها
  • کلام آخر

 

  • درب کمد دیواری بای پس، گزینه‌ای برای همه سلائق

درب بای پس یک در اصیل برای کمد دیواری است که همیشه طرفدارانی داشته و دارد، حتی اگر این روزها از میزان دوستدارانش کم شده باشد. این نوع از درب، در دهه هشتاد از محبوبیت و رواج خوبی برخوردار بود، در حالی که امروزه تا حدودی از محبوبیت آن کاسته شده است. این درها سبُک هستند و فضای کمی اشغال می‌کنند. علت اشغال کم فضا این است که به جای اینکه باز شدن آنها به سمت خارج کمد صورت گیرد، در امتداد آن می‌لغزند و فضای اضافه‌ای را هنگام بازشدن به خود اختصاص نمی‌دهند. این ویژگی باعث می‌شود برای کمدهای واقع در اتاق‌هایی که فضای کوچکی دارند، مناسب باشند. این درب‌ها می‌توانند چوبی، شیشه‌ای، آینه‌ای، روکش ساده، روکش جلو و … باشند. درب‌های بای پس ویژگی ناخوشایندی دارند و آن هم دشوار کردن دسترسی به فضای کمد است. این درب‌ها به‌گونه‌ای هستند که با باز کردن آنها تنها می‌توانید به یک سمت کمد دسترسی داشته باشید. عملکرد این نوع درب کمد دیواری استفاده کامل از فضای مرکزی کمد را کمی با سختی مواجه می‌کند. همچنین این درب‌ها برای حرکت و لغزیدن کنار یکدیگر به فضای مخصوصی نیاز دارند. فضای مورد نظر برای حرکت آنها طراحی کمد دیواری خاصی دارد که موجب لغزیدن در‌ب‌ها می‌شود. در صورتی که هر گونه تخریبی در قطعات موجود در مسیر حرکت آنها اتفاق بیفتد، درب‌ها به‌راحتی باز نمی‌شوند یا ممکن است از جای اصلی خود جابه‌جا شده و در خارج ریل قرار گیرند. درب‌های بای پس در صورتی که در مسیر رفت و آمدشان اختلالی به‌وجود نیاید، یک سبک راحت درب کمد دیواری هستند.

 

  • درب بای فولد، مناسب برای کمال‌گراها

اگر شما انسانی کمال‌گرا هستید و دوست دارید در مواجهه با چیزی مثل کمد دیواری در آن واحد به همه فضاها دسترسی داشته باشید، این گزینه مناسب شماست. درب کمد دیواری بای فولد یکی دیگر از انواع در کمد است که از محبوبیت خوبی برخوردار است. درب‌های بای فولد از نظر اینکه در امتداد یک مسیر حرکت می‌کنند، شبیه به درب‌های بای پس هستند. درب‌های بای فولد از دو صفحه درب لولا شده ساخته شده‌اند. این نحوه ساخت موجب می‌شود تا با یکدیگر تا شده و به یک سمت باز شوند. این نوع از در به شما اجازه می‌دهد که به هر دو طرف کمد خود در یک زمان دسترسی داشته باشید و همچنین دسترسی به فضای مرکزی کمد دیواری را نیز برای شما آسان می‌کند. درب‌های بای فولد شکل‌های متفاوتی دارند و می‌توانند به‌راحتی با انواع اتاق‌ها و فضاها سِت شوند. از جمله نقاط ضعف این نوع درب این است که شاخه‌های آنها تمایل دارند از مسیر خارج شوند و همین موضوع تأنی شما را هنگام باز و بسته کردن در می‌طلبد. همچنین، درب بای فولد نیز از جمله درب‌های کمد دیواری است که به ذخیره کردن فضا کمک می‌کند؛ یعنی فضای کمی اشغال می‌کند و برای استفاده در یک اتاق کوچک، انتخاب خوبی است. در صورتی که نصب این نوع در به درستی انجام شود، مشکل خارج شدن درب از مسیر به ندرت اتفاق می‌افتد.

 

  • درب اسلایدینگ یا کشویی، مناسب برای سلیقه روستایی

هر چند وقت یک بار سلیقه عمومی جامعه به سمت نوستالژیک میل می‌کند که در ادبیات گفتاری بعضی از مردم به سبک روستایی نیز تعبیر می‌شود. یکی از انواع در کمد دیواری که امروزه طرفداران خاص خود را دارد، درب کشویی است. با توجه به محبوبیتی که سبک‌های دکوراسیون روستایی پیدا کرده‌اند، درب انبار کشویی نیز توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این در خارج از قاب نصب می‌شود و شکل ظاهری آن فرد را به یاد درب خانه‌های روستایی می‌اندازد که در نوع خود جالب است. این سبک از درب را می‌توان در اندازه‌های متفاوت ساخت و از آنجا که محصول در امتداد دیوار می‌ماند، فضای اضافه‌ای اشغال نمی‌کند و گزینه جمع‌وجوری است. درب انبار کشویی زیبایی خاص و منحصر به فردی دارد و برای افرادی که به سبک‌ها و نماهای روستایی علاقه دارند، انتخاب خوبی به شمار می‌آید. ذکر این نکته ضروری است که همه افراد از چنین درب‌هایی استقبال نمی‌کنند و اگر شما به نماهای روستایی علاقه ندارید، احتمالاً این نوع از درب با سلیقه شما جور در نمی‌آید. این نوع درب را می‌توان متناسب با شکل‌های مختلف کمد دیواری تنظیم کرد و از این نظر انعطاف‌پذیر است.

 

  • درب جیبی یا پاکت دُر، مخصوص خانه‌های کوچک

اگر شما در یک خانه کوچک ساکن هستید و برای تعبیه در کمد دیواری دچار چالش شده‌اید، این پاراگراف را کامل بخوانید. درب‌های جیبی یکی دیگر از انواع در کمد دیواری هستند که برای باز و بسته شدن داخل دیوار می‌روند؛ یعنی داخل دیوار فضایی برای آنها تعبیه شده است. درب‌های جیبی معمولاً در خانه‌های قدیمی پیدا می‌شوند. ویژگی داخل دیوار رفتن این درب‌ها باعث می‌شود که کمترین فضا را به هنگام باز کردن اشغال کنند. این نوع درب در عین حال که ظاهری کلاسیک دارد، نوع پیشرفته‌ای از انواع در کمد برای انتخاب است. نصب در جیبی چندان ساده نیست و به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از یک متخصص دعوت به کار کنید. برای این کار نیاز به سخت‌افزار خاصی وجود دارد و هم اینکه می‌بایست داخل دیوار فضایی خالی را برای باز و بسته کردن درب جیبی در نظر گرفت. درب‌های جیبی هم ظاهر زیبایی دارند، هم جای کمی اشغال می‌کنند و هم می‌توانند نمای زیبایی نیز به اتاق خواب شما ببخشند، به خصوص اگر به تازگی به خانه جدید نقل مکان کرده باشید و احتیاج داشته باشید با فضا به شکل ویژه ارتباط بگیرید.

 

  • درب محوری کمد دیواری، گزینه‌ای برای سفارش دادن

درب محوری می‌تواند برای شما گزینه خوبی باشد اگر کمی متفاوت به همه چیز نظر می‌کنید و حوصله کلیشه را ندارید. درب‌های محوری یکی از انواع در کمد دیواری هستند که از بالا و پایین متصل شده‌اند، به‌گونه‌ای که نحوه اتصال آنها این فرصت را برایشان ایجاد می‌کند که کاملاً باز شوند. آنها می‌توانند مطابق با انواع اندازه‌ها و سبک‌های اتاق سفارشی‌سازی شده و ساخته شوند. البته این درها قیمت به نسبت گرانی دارند و اگر بودجه کمی دارید، به ما توصیه نمی‌کنیم. این نوع درب معمولاً به سفارش خریدار ساخته می‌شود. درب محوری برای یک اتاق بزرگ، گزینه‌ای مناسب و چشمگیر است که باعث می‌شود احساس بهتری به اتاقی که به شما اختصاص داده شده است، پیدا کنید.

 

  • درب کمد دیواری فرانسوی، انتخاب مشکل‌پسندها

همین ابتدای پاراگراف خاطرنشان می‌کنیم که اگر اتاق کوچکی دارید، از خیر خرید این درب بگذرید. درب فرانسوی کمد دیواری مخصوص اتاق‌های بزرگ است، چون برای باز و بسته شدن به فضا نیاز دارد. اما چرا همچنان طرفدار دارد؟ شاید چون هیچ یک از انواع در کمد دیواری ظرافت درب‌های فرانسوی را ندارند. درب‌های لولایی دوتایی که به طرفین باز می‌شوند، یک نمونه جذاب و زیبا هستند. این نوع درب نمونه‌ای از سبک کلاسیک است. درب‌های فرانسوی با توجه به نوع موادی که در آنها به‌کار رفته و نحوه ساختشان ممکن است قیمتی به نسبت بالا داشته باشند. درب فرانسوی با پنل شیشه‌ای شفاف می‌تواند یک گزینه بسیار زیبا برای باز شدن در کمد دیواری باشد. درب‌های فرانسوی که روکش چوبی دارند نیز بسیار چشم‌نواز هستند و ظاهر کلاسیک‌تری را ارائه می‌دهند. حتی برای زیبایی بیشتر می‌توانید یک صفحه یا پنل شیشه‌ای شفاف نیز جلوی آن قرار دهید. درب‌های فرانسوی از جمله انواع در کمد هستند که در طرح‌های بسیار ساده تا طرح‌های بسیار پیچیده و پر نقش ساخته شده‌اند. این نوع در می‌تواند با انواع فضاها و اندازه‌ها متناسب شود و به زیبایی محیط شما بیفزاید.

 

  • درب آکاردئونی، مخصوص مقتصدها

این درب، همه کاره و مقرون به صرفه است و مخصوص آدم‌هایی که حواس‌شان به بودجه است. درهای آکاردئونی کمدی دیواری از چندین پنل ساخته شده‌اند که مانند آکاردئون بهم پیچیده می‌شوند و دلیل نام‌گذاری آنها به این اسم نیز همین است. پنل‌ها در درب آکاردئونی در امتداد یک قفسه که در بالای دهانه نصب شده است، قرار می‌گیرند. درهای آکاردئونی سبک هستند و از وینیل یا PVC ساخته شده‌اند. حتی می‌توانید نمونه‌های شیشه‌ای آنها را نیز پیدا کنید. این درب‌ها در جاهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به عنوان مثال می‌توانید از درب آکاردئونی با روکش اکریلیک به عنوان درب انبار استفاده کنید. این کار سروشکل شکیلی به انباری می‌بخشد. از آنجا که درب‌های آکاردئونی از وینیل ساخته شده‌اند، تمیز شدن آنها خیلی راحت انجام می‌گیرد. در صورتی که ترک بخورند یا رنگشان تغییر کند نیز جایگزینی آنها برای شما هزینه زیادی در بر ندارد.

 

  • کلام آخر

توصیه آخر ما اینست که همیشه نسبت به حفظ نظم درون کمد دیواری کوشا باشید، چرا که این کار به شما کمک می‌کند در نهایت احساس بهتری نسبت به اتاق خود داشته باشید، فارغ از اینکه چه نوعی از درب کمد دیواری برای آن انتخاب شده باشد.

اگر این مطلب دوست داشتید آنرا به اشتراک بگذارید!

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه خود را بگذارید